Aquest curs ha sigut un tant especial al temps que complicat. Especial, perquè ha estat marcat per dos situacions, com a poc, “extraordinàries” que són la gestió de la crisi sanitària, per un costat, i les obres del centre per altre, si bé aquesta última amb un sabor diferent. La situació complicada ha esdevingut com a conseqüència de la pandèmia, per una part la sensació d’incertesa davant d’unes circumstàncies totalment desconegudes i per altra, la dificultat que suposa organitzar un centre de la nostra envergadura, quan parlem de salut i seguretat pública.
Durant un període extens del curs, la pandèmia ocasionada per la covid-19, ha esdevingut que els centres educatius i en concret els equips directius hem hagut de centrar la majoria de les actuacions i esforços en gestionar aspectes derivats de la incidència de la pandèmia en el col·legi. Així, a banda de totes les tasques educatives, administratives i econòmiques, el centre ha hagut de gestionar la situació ocasionada per la covid-19 i, per tant assumir les actuacions que les autoritats sanitàries han requerit mitjançant les guies d’actuació i el protocol establert per a la gestió del seguiment i control dels casos per covid-19.
Per aquest motiu,
els docents hem assolit un increment significatiu de tasques i els nostres esforços han estan
focalitzats, principalment, en fer el seguiment i la gestió dels casos. Continuar amb el nostre treball com a
mestres, al temps que protegir-nos i protegir a l’alumnat, ha sigut un repte que ens ha suposat un esforç molt gran a totes les persones
que treballem al centre.
Afortunadament hem
comptat amb la participació i col·laboració de la comunitat educativa que s’ha esforçat
en acomplir les normes responsablement. Cal ressaltar
especialment l’actuació de l’alumnat que ha estat molt compromesa, sobre tot, en les assemblees de classe i
de centre per a consensuar les normes i dur el
seguiment del compliment d’aquestes.
Una vegada dit açò, podem
ressaltar les activitats següents:
Respecte al curs en general, s’hem adaptat a les circumstàncies, intentant seguir la programació de la manera més eficient possible. De tal forma que hem continuat
el projecte de centre “Àgora”, amb actuacions orientades a dinamitzar
el temps d’esplai en sentit inclusiu i coeducatiu, perquè considerem que l’espai del pati té una especial
rellevància per a la socialització i l’aprenentatge i per tant per a la millora
de la convivència. Hem incorporat espais nous al pati
d’Infantil i al de Primària com la zona de gespa, de jocs tradicionals, de clot de sorra i de parc infantil. També s’ha adquirit
mobiliari nou com els bancs
de l’amistat i les taules amb les cadires de fusta o plàstic. S’han
instal·lat rocòdroms i hem comprat
jocs tradicionals i col·laboratius. Aquest curs a més a més, hem rellançat l’hort escolar, un espai on l’alumnat pot
treballar continguts del currículum
de manera lúdica i gaudir de la natura, al temps que valora les condicions mediambientals per al bon
desenvolupament de totes les persones.
De
forma integradora, s’ha treballat La cura del medi ambient amb l’objectiu d’aconseguir una escola més sostenible,
treballant la regla de les RRR: Reduir reciclar i
reutilitzar, per a millorar el medi ambient.
Hem realitzat
activitats al voltant
de dies com el 20 de novembre,
“Dia internacional dels drets dels infants”; 25 de novembre, “Dia contra la violència de gènere”; 30 de gener,
“Dia de la pau”; 8 de març, “Dia de la dona”;
23 d’abril, “Dia del
llibre”; 17 de maig, “Dia internacional LGTBI FOBIA”...
En aquest sentit en octubre realitzarem tallers
per al professorat i l’alumnat, sobre diversitat sexual de gènere
i familiar, impartits pel col·lectiu LAMBDA.
Per altra banda
hem treballat la nostra televisió amb el projecte TVeM, una televisió
escolar en la que participa tota l’escola, amb les seccions
de “Telecrist”, “Un món de llibres”” Inventem i creem”,
“1,2,3, Música”, “Píndoles educatives” i “Amb ulls d’Infant”.
Hem
continuat amb el projecte “Lectors
emprenedors”, amb actuacions en tot el centre com el “6é Certamen de poesia
Marc Granel”l amb entrega de premis el 20 de maig, exposicions de treballs, animacions lectores, lectures tutoritzades, tallers de contacontes, …A més a més, dins del programa per a la dinamització de la biblioteca escolar i foment lector s‘han realitzat
animacions lectores i diferents tallers.
Dins
de les actuacions realitzades de foment lector i escriptor l’alumnat de 6è C va representat l’obra teatre “La volta al món en 80 dies” per a l’alumnat i les famílies amb una posada en escena espectacular.
En
l’àrea d’Educació
Física, es va dur a terme, entre altres, la participació de l’alumnat de 5é i 6é en
la lliga de Colpbol, que es
realitza des del curs 2005-06 i que celebra tres trobades, durant el
curs, en les que participaren diferents col·legis
de la Comunitat Valenciana. A més a més, s’han realitzat activitats de senderisme i eixides a la platja.
Durant els cursos 2020-21
i 2021-22, per les condicions sanitàries no es va a dur a terme el projecte de solidaritat “Diferents però
iguals”, amb el mercadet solidari, però
s’han realitzat activitats en aquest sentit, entre les que cal citar les referents a la situació d’emergència que
viu Ucraïna, amb la col·laboració de l’ ONG “FARMAMUNDI”, (Farmacèutics Mundi), organitzades a través de l’AMPA, amb xerrades-tallers
a l’alumnat per part de membres de
l’ONG
Continuant la tasca
encetada fa alguns cursos, l’AMPA
del centre va organitzar xerrades i tallers per al professorat i l’alumnat. Sobre la
dislèxia, el TDAH, les altes
capacitats i primers auxilis per al professorat i per a l’alumnat diferents tallers
educatius segons els interessos de cada grup.
Així mateix, participarem el 8 de maig en la 35ª Edició
de la Trobada d’Escoles en Valencià de l’Horta Nord, a
Rafelbunyol, en la que l’AMPA del centre va organitzar un taller que va ser un èxit. Conformen aquestes
trobades esdeveniments com el concurs
de cartells, el premi Sambori
i la trobada de cors,
en els que el centre participa i com a conseqüència va ser guardonat el
conte “L’astronauta
Visantica”, de la classe de 5 anys C.
Com en cursos anteriors, hem participat en actuacions organitzades per l’Ajuntament, en dates com el 8 de març o el dia contra
la violència de gènere...; en propostes cultuals programades per
l’IMC, amb el projecte L’IMC VA AL COL·LE,
amb encontres amb els autors, animacions lectores, teatre i tallers de diferent
índole, com el de l’Exposició de Ximo Amigó.
A través de la UPCCA (Unitat
de Prevenció Comunitària de Conductes Additives), servei municipal que té com a
objectiu reduir o evitar l’aparició de conductes
additives i promoure hàbits de vida saludables, en novembre es realitzaren tallers per a 4t, 5é i 6é,
sobre el bon ús de les pantalles i xarxes socials.
En quant a la participació fora dels murs escolars, destaquem les jornades “Meliana
ciutat educadora”, organitzades per l’Ajuntament de
Meliana, en les que el Centre va ser
representat per Vicent Ros amb experiències didàctiques dutes a terme en el col·legi com el “Aprenentatge Servei a l’aula”.
Aquest curs com a novetat, el 31 de març, es va efectuar un
ple infantil a l’Ajuntament amb
l’alumnat de 4t, organitzat per la Regidoria d’Educació en presència de l’Alcalde i del Regidor
d’Educació, per a acostar a l’alumnat el funcionament de les
corporacions locals.
Aquestes actuacions
són una mostra de les que es realitzen al centre, però dins de les aules
s’han efectuat innumerables activitats, de gran valor pedagògic, com per exemple
activitats de ioga, mindfulness...i diferents projectes educatius.
Seguint la dinàmica de tots els cursos, el professorat va participar en programes de
formació organitzats per la Conselleria amb la formació en
centre “TVeM: la televisió escolar
com a dinamitzadora de l’activitat d’aula i de centre”, i el seminari “Ioga i
meditació en Educació Infantil”. A més, gran part del claustre va participat en les “Jornades Horta Nord, bones pràctiques educatives i innovadores”,
organitzades per la Conselleria d’Educció a Almàssera, amb la presentació per part de Vicent Ros de la
ponència “TVeM: una televisió a l’escola”. En aquest
sentit cal ressaltar també, la ponència i presentació en febrer del llibre de “Innovative
Children” a Santiago de Compostela en el V Congrés
Mundial d’ Educa i en març a Madrid a les III
Jornades MIAC (Maestros Innovadores Alumnos Competentes) de Maria
Montalt, així com la ponència “Altes
Capacitats: Experiències Educatives d’èxit en un aula inclusiva“, realitzada per Sarai Rodríguez i
Pilar Ros com a part d’una formació que va fer
AVAST (Associació Valenciana d’Altes Capacitats) a València.
Per
últim, no podem acabar sense acomiadar-nos de la mestra d’Infantil Emilia Navalón Gil i de la mestra de Primària Gracia Molina Zorío, que després
d’una vida professional molt fructífera, i una aportació a l’escola impressionant canvien d’activitat i comencen
una nova etapa de jubilació. Les desitgem el millor.
Meliana a 14 de juliol de 2022
Que passeu un bon estiu! La directora: Julia Manchano Romera