ACOMIADAMENT DEL CURS 2021-2022

 

Aquest curs ha sigut un tant especial al temps que complicat. Especial, perquè ha estat marcat per dos situacions, com a poc, “extraordinàries” que són la gestió de la crisi sanitària, per un costat, i les obres del centre per altre, si bé aquesta última amb un sabor diferent. La situació complicada ha esdevingut com a conseqüència de la pandèmia, per una part la sensació d’incertesa davant d’unes circumstàncies totalment desconegudes i per altra, la dificultat que suposa organitzar un centre de la nostra envergadura, quan parlem de salut i seguretat pública.

Durant un període extens del curs, la pandèmia ocasionada per la covid-19, ha esdevingut que els centres educatius i en concret els equips directius hem hagut de centrar la majoria de les actuacions i esforços en gestionar aspectes derivats de la incidència de la pandèmia en el col·legi. Així, a banda de totes les tasques educatives, administratives i econòmiques, el centre ha hagut de gestionar la situació ocasionada per la covid-19 i, per tant assumir les actuacions que les autoritats sanitàries han requerit mitjançant les guies d’actuació i el protocol establert per a la gestió del seguiment i control dels casos per covid-19.

Per aquest motiu, els docents hem assolit un increment significatiu de tasques i els nostres esforços han estan focalitzats, principalment, en fer el seguiment i la gestió dels casos. Continuar amb el nostre treball com a mestres, al temps que protegir-nos i protegir a l’alumnat, ha sigut un repte que ens ha suposat un esforç molt gran a totes les persones que treballem al centre.

Afortunadament hem comptat amb la participació i col·laboració de la comunitat educativa que s’ha esforçat en acomplir les normes responsablement. Cal ressaltar especialment l’actuació de l’alumnat que ha estat molt compromesa, sobre tot, en les assemblees de classe i de centre per a consensuar les normes i dur el seguiment del compliment d’aquestes.

Una vegada dit açò, podem ressaltar les activitats següents:

 

Respecte al curs en general, s’hem adaptat a les circumstàncies, intentant seguir la programació de la manera més eficient possible. De tal forma que hem continuat el projecte de centre “Àgora”, amb actuacions orientades a dinamitzar el temps d’esplai en sentit inclusiu i coeducatiu, perquè considerem que l’espai del pati una especial rellevància per a la socialització i l’aprenentatge i per tant per a la millora de la convivència. Hem incorporat espais nous al pati d’Infantil i al de Primària com la zona de gespa, de jocs tradicionals, de clot de sorra i de parc infantil. També s’ha adquirit mobiliari nou com els bancs de l’amistat i les taules amb les cadires de fusta o plàstic. S’han instal·lat rocòdroms i hem comprat jocs tradicionals i col·laboratius. Aquest curs a més a més, hem rellançat l’hort escolar, un espai on l’alumnat pot treballar continguts del currículum de manera lúdica i gaudir de la natura, al temps que valora les condicions mediambientals per al bon desenvolupament de totes les persones.


De forma integradora, s’ha treballat La cura del medi ambient amb l’objectiu d’aconseguir una escola més sostenible, treballant la regla de les RRR: Reduir reciclar i  reutilitzar, per a millorar el medi ambient.

Hem realitzat activitats al voltant de dies com el 20 de novembre, “Dia internacional dels drets dels infants”; 25 de novembre, “Dia contra la violència de gènere”; 30 de gener, “Dia de la pau”; 8 de març, “Dia de la dona”; 23 d’abril, “Dia del llibre”; 17 de maig, “Dia internacional LGTBI FOBIA”...

En aquest sentit en octubre realitzarem tallers per al professorat i l’alumnat, sobre diversitat sexual de gènere i familiar, impartits pel col·lectiu LAMBDA.

Per altra banda hem treballat la nostra televisió amb el projecte TVeM, una televisió escolar en la que participa tota l’escola, amb les seccions de “Telecrist”, “Un món de llibres”” Inventem i creem”, “1,2,3, Música”, “Píndoles educatives” i “Amb ulls d’Infant”.

Hem continuat amb el projecte “Lectors emprenedors”, amb actuacions en tot el centre com el “6é Certamen de poesia Marc Granel”l amb entrega de premis el 20 de maig, exposicions de treballs, animacions lectores, lectures tutoritzades, tallers de contacontes, …A més a més, dins del programa per a la dinamització de la biblioteca escolar i foment lector s‘han realitzat animacions lectores i diferents tallers.

Dins de les actuacions realitzades de foment lector i escriptor l’alumnat de 6è C va representat l’obra teatre “La volta al món en 80 dies” per a l’alumnat i les famílies amb una posada en escena espectacular.

En l’àrea d’Educació Física, es va dur a terme, entre altres, la participació de l’alumnat de i 6é en la lliga de Colpbol, que es realitza des del curs 2005-06 i que celebra tres trobades, durant el curs, en les que participaren diferents col·legis de la Comunitat Valenciana. A més a més, s’han realitzat activitats de senderisme i eixides a la platja.

Durant els cursos 2020-21 i 2021-22, per les condicions sanitàries no es va a dur a terme el projecte de solidaritat “Diferents però iguals”, amb el mercadet solidari, però s’han realitzat activitats en aquest sentit, entre les que cal citar les referents a la situació d’emergència que viu Ucraïna, amb la col·laboració de l’ ONG “FARMAMUNDI”, (Farmacèutics Mundi), organitzades a través de l’AMPA, amb xerrades-tallers a l’alumnat per part de membres de l’ONG

Continuant la tasca encetada fa alguns cursos, l’AMPA del centre va organitzar xerrades i tallers per al professorat i l’alumnat. Sobre la dislèxia, el TDAH, les altes capacitats i primers auxilis per al professorat i per a l’alumnat diferents tallers educatius segons els interessos de cada grup.

Així mateix, participarem el 8 de maig en la 35ª Edició de la Trobada d’Escoles en Valencià de l’Horta Nord, a Rafelbunyol, en la que l’AMPA del centre va organitzar un taller que va ser un èxit. Conformen aquestes trobades esdeveniments com el concurs de cartells, el premi Sambori i la trobada de cors, en els que el centre participa i com a conseqüència va ser guardonat el conte “L’astronauta Visantica”, de la classe de 5 anys C.


Com en cursos anteriors, hem participat en actuacions organitzades per l’Ajuntament, en dates com el 8 de març o el dia contra la violència de gènere...; en propostes cultuals programades per l’IMC, amb el projecte L’IMC VA AL COL·LE, amb encontres amb els autors, animacions lectores, teatre i tallers de diferent índole, com el de l’Exposició de Ximo Amigó.

A través de la UPCCA (Unitat de Prevenció Comunitària de Conductes Additives), servei municipal que té com a objectiu reduir o evitar l’aparició de conductes additives i promoure hàbits de vida saludables, en novembre es realitzaren tallers per a 4t, 5é i 6é, sobre el bon ús de les pantalles i xarxes socials.

En quant a la participació fora dels murs escolars, destaquem les jornades “Meliana ciutat educadora”, organitzades per l’Ajuntament de Meliana, en les que el Centre va ser representat per Vicent Ros amb experiències didàctiques dutes a terme en el col·legi com el “Aprenentatge Servei a l’aula”.

Aquest curs com a novetat, el 31 de març, es va efectuar un ple infantil a l’Ajuntament amb l’alumnat de 4t, organitzat per la Regidoria d’Educació en presència de l’Alcalde i del Regidor d’Educació, per a acostar a l’alumnat el funcionament de les corporacions locals.

Aquestes actuacions són una mostra de les que es realitzen al centre, però dins de les aules s’han efectuat innumerables activitats, de gran valor pedagògic, com per exemple activitats de ioga, mindfulness...i diferents projectes educatius.

Seguint la dinàmica de tots els cursos, el professorat va participar en programes de formació organitzats per la Conselleria amb la formació en centre “TVeM: la televisió escolar com a dinamitzadora de l’activitat d’aula i de centre”, i el seminari “Ioga i meditació en Educació Infantil”. A més, gran part del claustre va participat en les “Jornades Horta Nord, bones pràctiques educatives i innovadores”, organitzades per la Conselleria d’Educció a Almàssera, amb la presentació per part de Vicent Ros de la ponència “TVeM: una televisió a l’escola”. En aquest sentit cal ressaltar també, la ponència i presentació en febrer del llibre de “Innovative Children” a Santiago de Compostela en el V Congrés Mundial d’ Educa i en març a Madrid a les III Jornades MIAC (Maestros Innovadores Alumnos Competentes) de Maria Montalt, així com la ponència Altes Capacitats: Experiències Educatives d’èxit en un aula inclusiva“, realitzada per Sarai Rodríguez i Pilar Ros com a part d’una formació que va fer AVAST (Associació Valenciana d’Altes Capacitats) a València.

Per últim, no podem acabar sense acomiadar-nos de la mestra d’Infantil Emilia Navalón Gil i de la mestra de Primària Gracia Molina Zorío, que després d’una vida professional molt fructífera, i una aportació a l’escola impressionant canvien d’activitat i comencen una nova etapa de jubilació. Les desitgem el millor.

Meliana a 14 de juliol de 2022 

                                                                                              Que passeu un bon estiu!             La directora: Julia Manchano Romera